Az orosz hadügyminisztérium visszautasította a Mistral hajók megrendelését. Az eredeti tervek szerint négy darab hajót akartak megrendelni a francia gyártótól, melyből kettőt Franciaországban, kettőt Oroszországban építettek volna. A hazai hajógyártó cégek azonban megfellebbezték a megrendelést, mondván megfelelő minőségű hajókat tudnak gyártani itthon is.
Az orosz minisztérium ezért megsemmisítette a megrendeléseket, és tendert írt ki. Eddig négy ország, orosz, francia, spanyol, holland cégek neveztek be a tenderbe.
Sok érv hangzott el, hogy miért vegye, és miért ne vegye meg a hajókat Oroszország. Eleve Franciaország NATO ország, nem éppen szívélyes viszonyban az oroszokkal. A feltételezések szerint nem adnák ki azokat a technológiákat, melyeket féltve őriznek. Az eredeti megállapodás
szerint csak a hajókat adták volna, a fegyverzetet nem. Viszont a szerkezet felépítése a fegyverzethez igazodik. Mind a rakétaállványzatok tartói, a fegyverzetek mozgató, tartó szerkezetei, a leszállópálya vastagsága mind-mind a fegyverekhez igazodik. Ezek nélkül a Mistral egy bádogdoboz csupán, ami úszni is tud.
A másik nagy érv, hogy egy hajó 2,o7 milliárd dollár. Négy darab hajó olyan összeg, melyért jogosan emelik fel a hangjukat a hazai cégek. Az orosz hajógyártók szerint ennek a hazai termelésben és pénzforgalomban kell maradni, és lássuk be ez nyomós érv.
Erre ajánlották fel a franciák, hogy adják a fegyverzetet is a hajóhoz, annak technikai részleteit már amúgy is közölték. Csakhogy a modern fegyverzet kiadása ellen az egész NATO tiltakozik. A régi technika meg kinek kell? Az orosz radarok, és elhárító rakéták amúgy is lekörözik a nyugati típusokat. Ebben az esetben azonban az oroszoknak kellene a teljes fegyverzeti dokumentációt kiadni a franciáknak. Róka fogta csuka.
Az sem tisztázott a közvélemény előtt, hogy valójában melyik Mistral hajóról van szó, ugyanis 4 fajtája van. Korban, felszereltségben, kialakításban jelentősen különböznek.
A minisztérium kiemelten tartja számon a Mistral ajánlatot, a legesélyesebbek a nevezők közül. Bár a hollandok sem építenek rossz hajókat, a spanyol cégek pedig hatalmas tachnikát szolgáltató körrel rendelkeznek, az USA-tól a Távol-Keletig, mendenhol jelen vannak. Az orosz hadihajó gyártásnak pedig hatalmas injekció lenne ez az összeg, hogy újra éledjen a belföldi hadihajó építés. Kína még nem jelentkezett a tenderre, bár jelenleg a saját anyahajói (melyeket az
oroszokkal együtt épít), és rakétahordozó építése köti le kapacitásai nagy részét.
A kérdés egyenlőre nyitott, ki kezdi meg az orosz hajóhad megújítását.
Gyártó István - Jövőnk.info